2014. június 29.

Mindig fura volt, hogy a könyvekben csak

hasonlított az én kerti kakukkfüvem a többire, úgy nagyjából, gondoltam is, hogy ki kellene deríteni, melyik a kakukkfüvek közül, mert talán mégse kerti, mint ahogy azt a nagyanyám állította. Aztán tavasszal rámírt valaki a facebookon, hogy ez nem csombor? Á, nem, van olyanom, évelő, hatalmas, szép kerek bokor, ez biztos kakukkfű. 
 

A Vadon termő és termesztett gyógynövények című vaskos szakirodalom egyébként a kakukkfűnél írja is népies elnevezésként a csombort, szóval ekkor még mindig biztos voltam benne, hogy az enyém valamilyen kakukkfű. A napokban azonban a kezembe került a Búvár zsebkönyvek közül a Fűszernövények, és ott végre teljes egészében beazonosítható volt az én kakukkfüvem, csak éppen csombor néven.

Annamari járatos a botanikában, megkérdeztem, úgyhogy hivatalossá vált, az én kakukkfüvem valójában borsikafű, vagyis csombor. Hurkafű, bécsi rozmaring, kerti izsópfű. A hurkafű a kedvencem, lehet, hogy ez után így hívom majd.

Szóval most szólok, hogy aki áprilisban kakukkfű magot kapott tőlem, csombort keressen a kertben. Remélem, mindenkinek illatozik már! 


Ez pedig (balra) a korábban borsikafűnek hitt (ez szerepelt a céduláján, sok évvel ezelőtti hiperes vásárlás) fűszernövény, azonosítása még folyamatban van. Mellette a dúsan virágzó szintén hiperes kakukkfű (a mezőn gyűjtöttől kicsit eltér, nyilván ez valami tömegtermesztésre szánt nemesítés). Szára kissé fásodó, erőteljes növekedésű (tavasszal megnyírtam, azért csak ekkora). Ha valakinek van ötlete, mi ez, kíváncsian várom. 

Egyébként meg írjatok rám, ha már nem kommenteltek nyilvánosan, ha valami furát írok. Hátha megint tanulok valamit.

6 megjegyzés:

MrsYarnart írta...

a legfölsőt én is csombornak ismerem, az izsóp szerintem egy külön növény, a virágja lila, ami az alsó képen balra van, olyat az idén én is vettem a piacon, csombornak árulták azt is, de hogy mi is valójában, nem tudom. tőle jobbra szerintem biztos kakukkfű. sok faja ismert. hát ennyit tudok.

florentine írta...

Ez a "Hurkafű, bécsi rozmaring, kerti izsópfű" egy link (eredetileg kék a szöveg, ez mind link), ha rákattintasz, a wikipédia szócikkre visz el. Ezek a borsikafű népi elnevezései, meg még sok más is. A bécsi rozmaring se kutya.

Juhmeli írta...

Megnyugtató a tudat, hogy más is tud bénázni.:)
A csigák miatt még nem vetettem, ládába fogom, már hetek óta tervben van. A bazsalikom magokon is csak ücsörgök.
Én úgy tudom, hogy létezik egynyári és évelő borsikafű is. Nézd meg majd azt is, hegyi pereszlény néven fut. (Satureja montana)
És ma akkor is elvetem...

florentine írta...

Meli, a kert széles teret enged a bénázásnak, de nagyon jó, amikor az ember végre megvilágosodik:-)
Ezt a csigák nem bántják, nyugodtan elvetheted/szórhatod egy nem bolygatott területre. Én bazsalikomot csak ládába, ablakban, mert a kinti klíma szerintem sok neki. Megnézem, köszi!

Monika írta...

Ugyanúgy tudom,mint Juhmeli: a borsikafű létezik évelőnek, az a kakukkfű mellettid, és egynyárinak,ami elszórja a magját.Azt kaptuk tőled.-/elfeledtem elvetni.:( / Khmmmmmm.:)

florentine írta...

nagyon kíváncsi leszek, mi sül ki belőle, mert míg a három kakukkfüvem (hiperes, rétről hazatelepített párnás és citromillatú) ízben is hasonlít egymásra, addig a csombor és ez a bokor csak külső jegyeiben.