2011. március 30.

Ez a madárka tökéletes

párja a mamusznak. Gyorsan elkészíthető, kedvünkre variálhatjuk és bármikor bevethető. Nálam először tavaly húsvét előtt készült, a képen látható madárka azonban azóta is a nappaliban lóg.


A madárka teste egy kör:
  1. sor: a kezdő körbe 12 pálca kerül
  2. sor: minden pálcába két pálca kerül, összesen 24 pálca
  3. sor: minden második pálcába két pálca kerül, közéjük 1-1 pálca
  4. sor: minden harmadik pálcába két pálca kerül, közéjük 1-1 pálca
  5. sor: minden negyedik pálcába két pálca kerül, közéjük 1-1 pálca
  6. sor: minden ötödik pálcába két pálca kerül, közéjük 1-1 pálca
  7. sor: minden hatodik pálcába két pálca kerül, közéjük 1-1 pálca

Vagyis:
  1. sor: Ɨ Ɨ Ɨ Ɨ (12)
  2. sor: V V V (24)
  3. sor: V Ɨ V Ɨ (36)
  4. sor: V Ɨ Ɨ V Ɨ Ɨ (48)
  5. sor: V Ɨ Ɨ Ɨ V Ɨ Ɨ Ɨ (60)
  6. sor: V Ɨ Ɨ Ɨ Ɨ V Ɨ Ɨ Ɨ Ɨ (72)
  7. sor: V Ɨ Ɨ Ɨ Ɨ Ɨ V Ɨ Ɨ Ɨ Ɨ Ɨ (90)


Ha szabályosan csináljuk, a szaporítások egymás fölé esnek, tehát nem is kell számolni a pálcákat, elég az alatta lévő sort figyelni. Így a körünk nem is kör, inkább sokszög, ha a szaporítások nem egymás fölé esnek, akkor viszont szép szabályos kört kapunk. Az utolsó sor végén a fonalat nem vágtam el, mert én a madárkát nem varrom, hanem rövidpálcával horgolom össze.

A szárnyakat és a csőrét csak találomra horgoltam a kép alapján. Ezen kívül már csak a virág maradt, ami egy láncszemsor közepében került, hogy akasztóként funkcionáljon, és ekkor nagyjából már meg is vagyunk. Bár szerintem csak felével, mert nekem a barkácsolós része elsőre legalább annyinak tűnt mint a horgolás maga.


A szárny:
kilenc láncszemmel kezdtem, az utolsó már a magasítás, majd az első sorba egy rövidpálcát (x), két egyráhajtásos pálcát (Ɨ), két kétráhajtásos pálcát (ŧ), majd ismét két egyráhajtásos pálcát és a végén egy rövidpálcát horgoltam. Megfordítottam, majd megismételtem az előző sort. Lucy még ezt körbehorgolta, ezért nagyobbak az ő szárnyai. 
 
1. sor: 8+1 láncszem
2-3. sor: x Ɨ Ɨ ŧ ŧ Ɨ Ɨ x

A kék madárka szárnya már kicsit teltebb, mert a második és a negyedik láncszembe duplán horgoltam a láncszemeket.


A csőrhöz:
hat láncszem után rövidpálcák következtek, minden sorban egyre kevesebb, a végén kb. egy háromszöget kaptam, félbehajtottam és összehorgoltam, így lett belőle madárcsőr.

A fogantyúhoz
először láncszemsort horgoltam, majd félúton a virágot. Négy láncszemet körré kapcsoltam, és ebbe a szirmok számának megfelelő pálcát horgoltam, a pálcák közé pedig három láncszemet. Egy-egy szirom pedig egy rövidpálcából, három egyráhajtásos pálcából, majd ismét egy rövidpálcából áll.
A virág után úgy folytattam a láncszemsort, hogy pár láncszem után a virág tetejébe hurkoltam egy láncszemet, hogy a virág később függőlegesen álljon és a kellő hosszig folytattam, végül hurokká kapcsoltam.

A lábakhoz
három láncszem után az első láncszembe még horgoltam három pálcát, majd a láncszemsor végén két láncszem után a harmadik láncszembe ismét három pálca került. Ezek a kecses x lábak semmilyen egyéb eljárást nem igényelnek, ha egyenes lábakat szeretnénk, akkor gondolom meg kell kicsit húzkodni. 

 
Ha ezzel mind megvagyunk, akkor már csak az összeállítás marad. Először a szárnyakat varrtam fel, majd a kört félbehajtva rögzítettem a szemet, a csőrt és elkezdtem az összehorgolást. A lábakat csak hozzáfogtam, külön nem rögzítem, majd folytattam a félkör végéig. 
 






Lucy leírása alapján készült.

4 megjegyzés:

florentine írta...

A Barkafonal csinált egy horgolósulit, az alapok videóval, képsorozattal fent vannak, ez szerintem jó. Ha már megy, a youtube-on szintén rengeteg van, kezdőtől a haladóig - minden.

Kezdetnek nézzél bele a barkásba. A mamusz 1. részében van egy olyan videó, ahol Szentpyr megmutatja azt is, hova kell bökni (első és utolsó szem).

http://www.barkafonal.hu/shop/horgolosuli/

Unknown írta...

Köszönöm a tippet! Lehet, hogy lesz más megoldás! ;)

timtimi írta...

Aranyosak a madarak!

florentine írta...

Timi, még lesz folytatás!