2014. június 11.

A fűszernövény is szezonális,

úgyhogy a snidling és a medvehagyma most pihen, de itt van már a kapor, a zsályát lassan vágni kell olyan nagy, és szedhető a kakukkfű. Az előző két alkalommal már mutattam a fűszernövényeim javát, lássuk mi maradt még. 

Rozmaring
Egy túlrozmaringozott brokkolileves után két évig rá se bírtam nézni, de mostanában újra barátok vagyunk. Sült krumplihoz gyakran, húsokhoz ritkábban használom, és van még benne lehetőség, az biztos, ráadásul az év nagy részében szedhető. A teleltetése évek óta nem sikerül. Ha kint hagyom és takarom, elfagy, ha leteszem a pincébe, tavaszra kipurcan. Ez tavaszi vétel, remélem, áttelel.


Menta
A kertben megtelepedett változattal nem tudtam megbarátkozni sem tea, sem fagyi formában. Rengeteg fajtája létezik, de semmi érdeklődést nem mutattam irántuk, mígnem kaptam egy cserép csokimentát Juhmelitől. A nevet hallottam már, de egészen eddig nem értettem a csoki és menta összefüggését, most azonban megvilágosodtam, ez pont az az illat, ami az After Eight csokiban is van. Még csak öntözgetem és szagolgatom hogy megerősödjön, aztán meglátom, lehet, hogy még egyszer nekifutok a fagyinak.


Citromfű
Már tavasszal szépen bokrosodik, amikor még alig zöld a kert, a nyár elején levágom, aztán újra hajt. A teáját egész évben iszom, bár ritkán, inkább csak a változatosság kedvéért.


Csalán
Elég kényes növény, nem telepedik meg akárhol, nitrogénben gazdag talaj kell neki, ugyanakkor igénytelennek tűnik. Nálunk a kerti melléképület árnyékos tövében él évek óta, idén pedig a korábbi komposztdomb körül is megjelent. Április közepén már szedtem egy adagot, a levágott növény újra kihajt.

Kamillát szeretnék vetni ősszel, ha kapok vetőmagot, citromfára vágyom évek óta, de a téli teleltetés miatt nem hiszem, hogy mostanában lesz, meg babérra, ami nem tűnik megvalósíthatatlan álomnak, csak éppen a közeli kertészetek nem árulják.
 
Az előző két bejegyzés: 

8 megjegyzés:

Zsuzsa írta...

A héten ettem kapros joghurtos tésztát a töröknél. Hétvégén megcsinálom otthon. Állítólag mentával is finom.

Monika írta...

A rozmaringgal évekig kísérleteztem,és ugyanúgy jártam,mint te.de minden tavasszal vettem újat.míg végre sikerült egy áttelelőt ültetnem.gyönyörű nagy bokor, a helyzetét az is könnyíti,hogy egy déli támfal oldalában van.Télen sem takarom le.Szerencsém lett.

aarkus írta...

Mi egyik tavasszal kiültettünk egy kis rozmaringot, amit akkor már ősz óta nevelgettünk a lakásban, és mert a rá következő tél enyhe volt, alig fagyos, meg tudott maradni. Azóta embermagas bokorrá nőtte ki magát.

florentine írta...

Zsuzsa, ez a kapros-joghurtos jól hangzik. Az én mentám szerintem nem jó hozzá, másik fajta kellene.

Mamka, folytatom a kísérletet, remélem, ez lesz az, amelyik áttelel.

aarkus, Anyukám gyerekkori emléke egy ilyen rozmaring, én is erre gyúrok.

Jucus írta...

Citromfüvem és mentám van bőséggel, de a mentám más persze, mint a tiéd...igazából nem tudom eldönteni, hogy borsmentám van vagy fodormentám :o) Tényleg! A rozmaring idén elmaradt! Csalán csak egy kis sarokban van, ahol elég nedves. Igazából még rá kéne szoktatnom magam, hogy hogyan is használjam ezeket a növénykéket...igazából milyen hasznos lenne, ha tanítanák a suliban, nem?!

florentine írta...

Jucus, igen, jó lenne, ha a fűszer- és gyógynövények a mindennapok része lenne. A legegyszerűbb ételeket is feldobja, változatos, a nagy része cserépben is termeszthető, szóval jó lenne többet használni.

Timici írta...

A rozmaringom nekem is embermagas már. :) sajnálom metszeni, pedig közel sem fogy belőle annyi mint kéne, így egyre csak nő. :D
Citromfuvet szörpnek csináltam meg tavaly, mert teának nem ízlik.
Erre a csokimentara kíváncsi lennék. :)

florentine írta...

Timici, pedig tessék metszeni, jót tesz neki, a levendula is megfiatalodott, a ribizlim szebb, amióta metszem, szóval hajrá!
Én pedig a szörpnek nem vagyok barátja (a bodza kivételével, de abból is csak friss fogyasztásra csinálok). Bazsalikommal főzted már össze? Teának nagyon finom, szerintem szörpnek is az lenne.