2011. szeptember 29.

Fonalak, tapasztalatok, tippek,

ötletek a Fonalválogatón. A blog Ercsu ötlete volt, sokszerzős sokféle nézőponttal és sokféle tapasztalattal. Elsőként a Catania előnyeit, hátrányait szedtem össze, a Kabaláról pedig hamarosan írok.

A blog közben megszűnt, úgyhogy a továbbiakban itt olvasható a bejegyzés.



Fonal: Schachenmayr Catania
Beszerzési hely: helyi vásárlás
Összetétel: 100% mercerizált pamut
Hossz: 125 m/ 50 g
Ajánlott tűméret: 3.5-4.0 mm

A projekt: saját tervezés
Használt tűméret: 3.5 mm
Felhasznált mennyiség: 100 g

Könnyen horgolható, rengeteg színben kapható, tiszta pamut. A Catania tipikusan a kezdőknek (is) ajánlott fonal, mert bírja a bontást, a fonal szerkezete szépen kiadja a mintát, elég vastag ahhoz, hogy a tanulás folyamatában minden egyes pálca alakulását követni lehessen és szinte bárhol megvásárolható. Nagyon színes darabok tervezésekor szinte a Catania az egyetlen lehetőség, ekkora színskálával más, könnyen hozzáférhető fonalat nem ismerek. A fonal erőssége továbbá a szép fénye, de ezt már némi körültekintést is igényel. A székszoknya tervezésekor is számításba vettem, de végül pont az élénk és harsány színek miatt döntöttem másik fonal mellett.

A fonal maga hibátlan. Nem emlékszem, hogy elvékonyodott szakaszt vagy csomót találtam volna benne, az viszont meglepő, hogy az egyes színeket tekintve már maga a gombolyag is más-más tapintású: az egyik szinte merev és durva, a másik viszont puha és szemre is vékonyabbnak tűnik. Ennek megfelelően a fonal tartása is más-más.

Ára a helyi viszonyoknak megfelelően változó, én 460 Ft-ért veszem a megyeszékhelyen és szinte minden szín kapható, a helyi kisebb boltban 690 Ft lenne, és négy-öt szín kapható.

Színe, fénye és a szerkezete leginkább dekorációk, kiegészítők horgolásakor érvényesül. Horgoltam már belőle fogmosópoharat, nyeregsapkát, füzért és közös takaróba csíkos blokkot, mobiltokot, gyönyörűek lettek. A nyeregsapkát augusztus közepe óta naponta használom, enyhén szöszölődik, de úgy nézem, hosszú távon bírni fogja az igénybevételt, a mobiltokot egy éve használom, kétszer mostam, semmi szösz. 

A fonal vastagsága nagyobb darab esetén már nem előny. Egy All shawl-at szerettem volna horgolni belőle (a 172-es gyönyörű lenszürke), el is készült, de nagyon súlyos darab lett. A 25 dkg fonal húzta a vállamat, felbontottam, kendőnek szerintem alkalmatlan.

Anyahajó egy hosszú bejegyzésben méltatta és igencsak megmozgatta ezzel a Catania rajongókat. A hozzászólásokban újabb érvek és ellenérvek hangzottak el: takarónak is jó és a rövid, hidegvizes gépi mosást is bírja, alábélelve pedig tartósabbá lehet tenni az apró projekteket. Ha nem bánunk vele kellő körültekintéssel, szöszölődik.


Vélemény: nagyon jó minőségű, nagyon szép és kezes fonal, főleg apró darabokhoz ajánlom. Nagyobb darab horgolása esetén a fonal súlyából adódó hátrányokat is figyelembe kell venni.

Nincsenek megjegyzések: