2012. március 28.

És a mosogatórongy még mindig

mos. Na ez kb. úgy hangzik, mint egy vacak reklám, de jobbat írjanak a kreatívok. Kicsit elszíneződött, amiben nagy szerepe volt, hogy megsikáltam vele egy olyan tepsit, ami még a nagyanyámé volt, és ha már azt sütőpapír nélkül nem használom, akkor talán a mosirongyommal se kellett volna nekiállni. A fonal szerkezetileg bírta ugyan, de foltos lett, ami azért szép lassan kopik, nemsokára olyan lesz, mint újkorában:-) Sérülés semmi, de arra mindig ügyelek, hogy a kés élét, reszelő élét nem ezzel tisztítom.

Az eredeti ajánlásban szereplő kezelési útmutató szerint ugyan 30°C-on és kíméletesen mosható kézzel és géppel, de mosogatni nyilván nem kézmeleg vízben mosogatok, tehát a meleg vizet jól bírja. A fehérítés a színének nem tesz jót, ez egyértelmű, szükség szerintem nincs is rá. A gépi szárítás, vasalás, vegytisztítás egy mosogatórongynál nem nagyon jön szóba. Gépben még nem mostam, a kísérlet kedvéért már terveztem, de mindig elmaradt, nem látom igazán szükségét.
A mosogatás végén minden alkalommal átmosom tiszta vízben mosogatószerrel, kicsavarom és a mosogató szélére teszem, hogy meg tudjon száradni. A száradást pl. a hasonló fürdőszobai kesztyűknél azért ajánlják, mert a nedves közegben tudnak megtelepedni benne a baktériumok, és ettől pl. büdösödik. Arra tehát ügyelni kell, hogy két használat között kiszáradjon, de ha ez működik, akkor tartós lesz. A zsírosodás problémát felvetette valaki, az enyém egyáltalán nem zsírosodik.
November közepe óta használom, most már négy hónapos, és még mindig nem fordult meg a fejemben, hogy le kellene cserélni, arra, hogy ilyen jól bírja a strapát, nem is számítottam. És a mosirongy erényeinek taglalása végén egy új távlat: a nemezelt edényfogó. Nagyon tetszik az ötlet!


Ez pedig már a harmadik, immár rizsmintával keretezett (hurrá!) és lyukacsos (csipkének azért nem nevezném) mosogatórongyom. Néhány hibát itt is elkövettem, látszik is. Rögtön az első, hogy azt hittem, az öt sor egyenlő az öt szemmel, vagyis hogy a kezdő öt sor és a mosogatórongy oldalán lévő öt szem arányos lesz. A második hiba, hogy az öt páratlan, tehát ott nem kezdhettem volna a mintát.


Rizsmintánál ugyan nem lőttem nagy bakot, mivel a színe és a visszája egyforma, viszont ez volt az alapvető oka, hogy végül fordítva láncoltam le. Észrevettem ugyan a hibát, hogy a visszája van felém, és a ficak (a felszedett szemek vége/a fonal eleje ami kötés közben ficánkol, a szakszót nem tudom) sincs jó helyen, de este 11 óra körül úgy döntöttem, hogy be akarom fejezni és egy mosogatórongy esetében a leláncolás iránya nem kardinális kérdés. A Kötősuliban viszont erre is van megoldás, a leláncolásnak is két iránya van, na már ezt is tudom!

Szóval ebben a hónapban kipipálhatom a rizsmintát, aminek a gyakorlása többszörösen is hasznosnak bizonyult, a csipkekötés alapjait, a szemfelszedést és az öt tűvel kötést. A következő hónapban az alapok gyakorlása következik, most úgy tervezem.

8 megjegyzés:

Zsuzsa írta...

Óda a mosirongyhoz...:-) Kell nekem egy ilyen. Majd először egy fürdőszobai kesztyűt kötök/horgolok gondolom a technika mindegy, vagy nem?

florentine írta...

Már gondolkoztam a fürdőszobai kesztyűn, néha nem öt ujjas, hanem egy egyszerű téglalap, be kellene mennem valami drogériába megnézni az arányokat, a megvalósítás még várat magára.

florentine írta...

Ja, hogy kötöd vagy horgolod? Az szerintem mindegy.
Csak leesett...

MrsYarnart írta...

na most már én is kedvet kaptam ezekhez a mosogatórongyokhoz :) jó kis színfolt lehetne a konyhában. eddig azért nem mertem, mert attól féltem, nem olyan könnyen kezelhető, mint a mosogatószivacs. meg ugye a szivacsokat gyakran váltom, de egy kötött/horgolt dolgot nem dobok csak úgy ki.

Zsuzsa írta...

Én simán csak a kezemhez méretezném a fürdőszobai kesztyűt! Az 5 kötőtű helyett/mellé/előtt a magic loop-ot próbáld ki. Piszok egyszerű!

florentine írta...

MrsYarnart: a színesítés lesz a következő lépcső:-)

Zsuzsa: a magic loop pedig a következő kötős lecke...

csipkelelkű írta...

Üdv!
Már nézegetem egy ideje a blogodat, és nagyon szeretem! Elsőként a horgolt mosogatórongy ötletét nyúltam le, de gondoltam, én még zöldebb leszek, és fellaskázott ócska pólóanyagot fogok használni. Az elsőt túl szorosra horgoltam, kizárólag a szappanfoltok eltávolítására alkalmas pl. a mosdókagylóról, de arra igen kiváló. Semmi nem kell hozzá, súrolószer sem. A második túl laza lett, ezzel viszont a tűzhely kerámialapját lehet remekül tisztítani. A harmadik verzió lett az igazi, kimaradt néhány barka Vitorlásból horgolt nagyikocka, azokat horgoltam körbe pólóanyaggal, ezekkel már mosogatni is lehet.

florentine írta...

Csipkelelkű, köszönöm a kedves szavakat, örülök, hogy neked is bevált a mosogatórongy! Kétségtelen, hogy más-más vastagságú és anyagú kell az egyes területekre, a meghorgolt mosirongynak egyszerűen meg kell keresni a maga helyét. A pólós verzión én is gondolkoztam már, és most egy porrongy verzión is töröm a fejem, kísérletezgetek folyamatosan. Van, aki a kimustrált törölközők újrahasznosítására esküszik. Köszönöm, hogy mindezt megírtad, nekem is és mindenkinek, aki olvassa a Színre színt!