2012. június 5.

A kert nyáron sok elfoglaltsággal jár,

de én nagyon szeretem. Némelyik növény szinte semmi gondoskodást nem igényel, némelyik pedig nem és nem akar megtelepedni nálunk. Az articsóka projekt például évek óta sikertelenül fut, apró növényt már sikerült nevelni, aztán jöttek, láttak és taroltak a csigák. Most mutatok párat azok közül a növények közül, amelyek nem sok figyelmet igényelnek, mégis nagyon szép termést hoznak.

A legkönnyebb talán a paradicsom termesztése. Hosszú a tenyészideje és nem igényel sok gondoskodást. Még gyerekkoromban kaptunk nagyon finom paradicsommagot, ami aztán sok évig szépen kelt magától, de mivel rengeteg, így végül sikerült kipusztítani*.

Nem szeretek palántát venni, mert pont olyan fajtákat árulnak, mint amit a boltban kapni egész évben, úgyhogy én inkább magam vetem a magot. Nem szoktam túl korán kezdeni, mert akkor túl sok időt tölt bent és megnyúlik, mire ki lehet ültetni. Talán februárban vetettem a palántához a magot, San Marzanot, most pedig már virágzik.

Az elmúlt években próbálkoztam több fajtával, de a keresett, kicsi és nagyon finom paradicsomnak a közelében sem járt egyik sem. Ez egyébként megtévesztően hasonlít a San Marzanora, de szerintem jóval kisebb. Nemsokára kiderül, mert idén mindkettőből van. A San Marzanot vettem, a régóta áhítottból pedig kaptam pár szemet, kiszedtem a magját és már szépen fejlődik.
Korábban már mutattam, május elején így nézett ki, tehát április közepe táján vethettem, de sose tudom, mit mikor vetek, mert mindig az esőre várok, és a jobb időre**. A bazsalikomom pl. nagyon nehezen kel, neki mindegy, mit mutat a naptár, nem szereti a hűvös éjszakákat, néhány kikelt, fejlődik is, de csak nagy nehezen.

A fotón a két (valójában négy) nagyobb tő a palántázott San Marzano, mellette a sok kicsi az apróbb, szabadfölbe vetett.



Tavaly gyönyörű és nagyon finom babot kapunk, ami megmaradt, az már szépen nő vagy fut, melyik milyen törekvő. Ültetés előtt érdemes kicsit áztatni, akkor a már ráncos bab szépen felszívja a vizet, az így elraktározott nedvesség pedig megkönnyíti a csírázását. Borsót, csemegekukoricát szintén érdemes beáztatni ültetés előtt.

 

Május 22-én lett ültetve (a fotó dátuma most jól jött), az alábbi fotó pedig szombaton készült. A kerítésre futó bab az új kezdeményezés a kertben, kíváncsi vagyok, mi lesz belőle.


Ez pedig egy korábbi ültetés, a hegyen van, nem a kertben, ott már némelyik virágzik,


némelyik pedig az életéért küzd. Ez nem csiga, ez nyúl. 


A kakukkfű mindenütt kel, én már a frisset használom.


Eddig gyönyörködtem a snidling virágjában, de a hétvégén leszedtem, mert lassan beérik a mag, és a meglévő két folyóméter éppen elég belőle.



A többivel pedig hamarosan jövök!

* Irtani kellett, annyi kelt.
**Jobb idő bármihez képest van. Ha szárazság van, akkor a jobb idő az esőt jelenti, ha hidegek az éjszakák, akkor a melegebb időt, ha viszont hosszú ideje meleg van, akkor a pár fokos lehűlés a virágoknak is szemmel látható megkönnyebbülést jelent.

4 megjegyzés:

Zsuzsa írta...

Irigykedem a kertetekre :-) Látom én a paradicsomkarózást elég elméreteztem, bambusz karót VETTEM :-P Amikor megvettem a MonJardintól a magokat, a srác mondta, hogy nem minden növény szeret mindenhol. Nálam a snidling (!!!!) nem működik, majd meglátod, milyen szánalmas. A petrezselyem még annyira sem, az felismerhetetlen. Bezzeg a bazsalikom! Na, az olyan, h 6 nyelven beszél, a hetediken énekel :-)

florentine írta...

Ó, hát a kertben minden! előfordulhat. Ha meg kitartó a kertész, bármi bejöhet:-)

Volt két bokor áfonyám, azt már elajándékoztuk, a növényt életben tartani is küzdelem volt, jelképes mennyiségű termést hozott, lényegében foglalta a helyet. De van helyette fekete ribizli.

Jucus írta...

Köszi a sok jó ötletet, jövőre ültetek én is zsályát, olyan jól néz ki!
Mi bordó bazsalikomot ültettünk idén, de nagyon bírta a szárazságot meg a sok napot...mondjuk öntöztük azért másnaponta.

florentine írta...

:-) A bordó nagyon jól bírja, ezt nemrég állapítottam meg én is!