2017. június 12.

Dömping még nincs, de mindig szedhető

valami a kertben, ami aztán feledteti a sok munkát. Öntözök, míg tart az esővíz, kapálok, gyomlálok, kötözök, és közben felfedezem hogy van már bogyónyi paradicsom. 


Nehezen indult ugyan a tavaszi mák, kevés kelt, de szép nagyok a gubók. Lassan elvirágzik és a fehér tavaszi mellett itt-ott meghagytam pár elhullajtott magról kelt őszit, szeretem a lila virágát.


Az első  ágyás borsó már felszedve, a másodiknak még híznia kell. Remélem, kap egy kis esőt. Ígéretes a tök, szedhető a petrezselyem zöldje (nagyon szeretem a petrezselymes krumplit), az újhagyma, bőven van már sóska és spenót, virágzik a krumpli. Leérőben az eper, de szedhető lassan a málna. Még nem nagy a termés, de pár marokkal már tudok szedni esténként. A cseresznye szépen termett, most a meggyet és a ribizlit várom, és az egyik reggel felfedeztem, talán mégis lesz szilva. 

Bazsalikom egy szál se. A magról vetett alig látszik, a dugványozáshoz vett bolti napok alatt elpusztult. A héten valamit teszek az ügy érdekében (veszek egy növényt dugványozáshoz, ha találok szépet, és újabb adag magot vetek). 

A hajnalka minden évben megdolgoztat, az idei év viszont egy tanulsággal szolgált: nem érdemes palántázni. A beáztatott mag nagyon szépen csírázott, aztán elültetve alig akart kibújni, majd később nagyon gyengén növekedett. Olyan pocséknak láttam a helyzetet, hogy kiültetéskor vettem két zacskó magot, beáztattam, majd csírázás után elvettem a kiültetett palánták mellé. Meglepetésemre, pár nap alatt kibújtak az erős, harsányzöld levelű növénykék, míg a palántázott még mindig csenevész. A legszebbek már lehagyták a sokat ápolgatott palántákat, úgyhogy a hajnalkát mostantól nem palántázom! 

A virágok is hamarosan elborítják a kertet. Bújik az elhullajtott magról kikelt estike, bontogatja levelét a kála, bokrosodik a dália.

Kora tavasszal a komposzt elbontása után 20-25 talicska föld került az ágyásokra, most finomszerkezetű, laza föld van a tetején, ennek a növények és a kertészkedők egyaránt örülnek. A komposztálásnál a paradicsomot ne komposztáljunk tanácsot olvastátok? Én olvastam ugyan, de meg nem fogadtam, ezért volt egy ágyás, amit elborított a kikelő paradicsom, de nagyjából minden ágyásban feltűnt, ahova került a komposztból. Párat ezekből átültettem, paradicsomból soha nem elég, és valószínűleg a dáliaágyásban így lett végül pár szép rukolám.

9 megjegyzés:

Névtelen írta...

A bazsalikommal ugyanígy jártam, de sikerült rájönnöm, hogy miért.

1. vetés: még az ápr. végi hidegek előtt, egyszerűen megfázott, és kampec.
2. vetés: megjelentek a páros kis sziklevelek, még aznap éjjel le is zabálta a házatlan csiga (már megint, mint valamelyik évben a bársonyvirágot/büdöskét, emlékszel?)
3. vetés: ua., mint a második.
4. vetés: tanulván az előző kettőből, megemeltem az ültetőedényt, és láss csodát, megmaradtak (eddig) a kikelt palánták!

Szóval, nálam megint a csiga volt a ludas. Ha esetleg nálad is, akkor edényemeléssel vagy ha szabadföldi vetemény, talán fahamu körbeszórásával lehet távol tartani a kis haspókokat (mármint hascsigákat).

Ne add fel! :)
Juli

Kati írta...

Kicsit "megrázó", hogy "már" ez is, az is "leérett", mert ez azt jelzi, hogy szalad az idő!
Igaz, számodra azt is jelenti, hogy ehetsz frisset, finomat a kertből!
És ez jó! :)

Ó, a petrezselymes újkrumplit én is szeretem uborka salátával!
A zsenge zöldborsóból pedig fenséges a leves!

Fehér virágú kála nő a kertben? Szép bokor lehet! Sok virágot hoz?
Én csak vágott virágként ismerem, illetve újabban lehet látni
lilát, sárgát cserépben az A.....ban.

aarkus írta...

Néhány cserép virágom van csak a gangon, de elámulok rajta, hogy terjednek az elszórt magokkal, hogy ütik fel a fejüket egymás mellett, ott, ahová a szép vitte őket.

florentine írta...

Juli, a bazsalikom egy primadonna :-)
Nem, nem csiga volt, én már feladtam a szabadföldi vetést, cserépbe vetek és balkonládába tűzdelem, ha méltóztatott kikelni.
Csinált már olyat, hogy ki se kelt (pedig már jó idő volt, öntöztem), aztán ültettem másikat, az kikelt, átültettem, majd az első ültetés is úgy gondolta, hogy akkor már ő is. Lett rengeteg. Tavaly az első ültetés szép lett, mint a nagy könyvben, idén meg nagyon döcög. Kint megégett, hamar fölmagzott, bent a hőmérséklet és a fény is szabályozható, öntözni is könnyebb. De nem adom fel, vetettem magot, növényt nem találtam szépet.
Idén szerencsére két csigával találkoztam eddig!

florentine írta...

Kati, a kála nagyrészt krémszínű, de van pár rózsaszín, narancssárga és mélybordó is. Korábban tettem fel már róla képet, itt tudod megnézni:

http://szinreszin.blogspot.hu/2014/06/hogy-ne-csak-munka.html

http://szinreszin.blogspot.hu/2015/07/ez-het-tenyleg-lazabb-volt.html

Ha nyár elején elindul a nagyüzem, nincs megállás. Ma reggel borsót szedtem, este leves lesz belőle :-) (Meg még megyek, szedem a többit.)

florentine írta...

aarkus, így van minden évben rengeteg kapor, estike, csak győzzem húzkodni a felesleget :-)

MrsYarnart írta...

milyen jó lenne egyszer körülnézni személyesen ebben a csodakertben. kár hogy messze lakunk egymástól. viszont teljesen kárpótolnak a személyes élmény elmaradásáért ezek a részletes beszámolók!

Kati írta...

Köszönöm, megnéztem és láttam, milyen szép szerelemvirágod is
van! :) Gyönyörű az a kék szín!

Jucus írta...

Olyan összeszedetten tudsz írni a kertedről, na most én is írok! :o)
Jó hogy írod a paradicsomot, nem tudtam és a virágágyásból írtogatom is a paradicsomot :o)
Nagyon szép a lila mákvirágod, idén én nem vetettem.