2013. június 5.

A kiskertben sok olyan növény

akad, aminek a magját mi magunk is meg tudjuk termeszteni. A virágzás és a megszedés között elég hosszú idő telik el, viszont az érett magok nagyon gyorsan szétszóródnak, ezért ügyelni kell arra, hogy az érett magokat időben begyűjtsük. 

A kihullott magról kelő növényeknél írtam már azokról a növényekről, amiket nem is vetek, csak hagyom, hogy a növények magot érleljenek és kiszórják azokat. Ezek nagy tömegben minden évben szépen ki is kelnek (kapor, kakukkfű, a virágok közül például az estike).
 

A rucola a nagy melegben gyorsan virágot hoz, levelei elsatnyulnak, aztán elég hosszú ideig érleli a magot. Pár szálat hagytam az kora tavasszal kikelt növények közül (erről fotó itt), remélem, a nyáron időben be tudom gyűjteni. 
Pár éve az utolsó pillanatban egy vihar előtt vágtam le a szárát és vittem szélárnyékba, egyetlen növényből is rengeteg lett,  így aztán évekig vetettem belőle és mindig szépen ki is kelt. Tavaly viszont kihullott, mielőtt leszedtem volna, ebből kelt idén kora tavasszal itt-ott pár növény. 

A mák magját sem vettem (itt írtam a vetéséről), hanem a meglévőből ültettem (ismerőstől kaptam, ő maga termesztette), viszont tudtam róla, hogy őszi vetésű, ez tavaszi vetéshez nem használható (hosszabb a tenyészideje és az optimális terméshez kell neki egy hideg periódus). 
Kép a fejlécben :-)

A tökfélék évekig maguktól keltek, idén viszont vetettem inkább, mert a kelő növényről nem lehet megállapítani, hogy az cukkini, főzőtök vagy patisszon lesz-e, ha pedig valaki gömbcukkinit akar, nincs más választása, mint a magvásárlás.

Az ízletes sütőtökök magjának gyűjtése viszont családi sport, úgyhogy mindig abból lesz a következő évi termés. A sütőtöktermesztés sajnos a gyengéim közé tartozik, kevés is lesz és változó minőségű, úgyhogy lehet, hogy jövőre megpróbálkozom a vásárolt maggal.  

A legegyszerűbb az egynyáriakról magot szedni, de nem probléma például a sárgarépa vagy a petrezselyem magtermesztése sem, csak hagyni kell egy-egy növényt a földben.

A lista persze nem teljes és igény szerint alakítható (vöröshagyma, bab, paprika, paradicsom). A maradék szárazbab vethető, de a maradék (ismerőstől származó és ízletes) krumpli elvetése például nem vált be, nagyon gyenge termést hozott.

A vetőmagok csomagolásán az F1 jelölés utal arra, hogy hibrid fajta, ennek a magját nem érdemes gyűjteni (erről bővebben itt lehet olvasni).

Nincsenek megjegyzések: