2012. május 6.

A kert nálunk kicsit zegzugos,

nincsenek szigorú ágyások, sok minden magról kel. Az eper mellett fokhagyma, kakukkfű és virág, a csalán a kerti szerszámos tövében, citromfű, menta, ahol éppen felbukkan, kapor bárhol. Lényegében bárhol bármi felbukkanhat.

Idén a legtöbbet a paradicsomtól várok. A szabadföldbe vetett még kicsi, de nagyon biztató! Apró, hosszúkás, tömör húsú, nagyon finom paradicsomokat nevel, a növény igénytelen és magról kel, viszont nekünk pár éve sikerült kikapálnunk, azóta keresem.
Tavaly kaptam pár szemet, kiszedtem a magját és most szépen fejlődik. Ha minden jól megy, nálunk megoldódik a paradicsomkérdés, mert ezután ügyelek rá, hogy ne vesszen ki. A paradicsom azon kevés növény közé tartozik, amit nem kell vetésforgóban ültetni, jól érzi magát egy helyen, úgyhogy idén biztos helyre ültetem, és innentől az lesz a paradicsomágyás.


Ez az a fűszernövény, amit egy lakatlan szigetre is magammal vinnék. A kakukkfűnek rengeteg fajtája létezik, ez egy közülük. Ilyentájt kel, ez is magról, rengeteg és mivel szép szegélynövény, a virágos ágyásokban sem zavaró. Leginkább a kövek között érzi jól magát, nálunk még a lépcső hasadékában is felbukkan.


Ha megnő, ilyen lesz. Húsokhoz, hüvelyesekhez, paradicsomos ételekhez, sült zöldségekhez használom, sokszor és sokat, nyáron frissen, télen szárítva.


Aki még nem ültetett a kertjében citromfüvet, mentát, szerintem ne is tegye, maradjon csak cserépben, balkonládában. Soha többet nem fog tőle megszabadulni!


Tavaly az egész kertünket elborította a kapor, úgyhogy idén már most ritkítom. Sajnos nagyon rövid a szezonja, gyorsan virágot hoz, a növény elfásodik és az apró levelek eltűnnek. Uborkába, tökfőzelékbe az is jó, de a kaporszószba, a kapros túrógombócba bizony ezek a zsenge levelek kellenek.


Az idei tél nagyon hideg volt, a rucolám nem élte túl, úgyhogy vetni kellett. Ilyen a vetett,


ez pedig az egyetlen magról  kelt példány. Pestonak még kevés, de egy saláta már lesz belőle.


Nekem zöld rebarbarám van, a főzős műsorokban, újságokban mindenhol pirosat látni. Magról vetve két évig kellett nevelgetni, nem is volt egyszerű, csak a cserépbe vetett maradt meg, aztán éppen olyan zöld lett, mint a többi.
Ez a kedvenc rebarbarás sütim, eperrel pedig nagyon finom sült gyümölcsöt lehet belőle sütni (innen az ötlet) egy kis gyömbérrel és cukorral, csak sajnos nem mindig találkoznak. Mire szedhető az eper, arra már nincs rebarbara.


Tavaly sütés előtt így nézett ki, idén még csak rebarbara van, az eperre még várni kell.


Már csak úgy két méter snidlingünk van, mert a többit tavaly elosztogattuk. Lassan virágba borul és gyönyörű lesz, én ilyenkor is nagyon szeretem.


3 megjegyzés:

GumiPók írta...

Szép a kerted! Nálam is minden illatos fűszernövény az első helyen áll, még akkor is, ha túl sokat nem használok belőle, mert a családom nincs oda értük. De csak járkálni közöttük, megdörzsölni a levelüket, szagolgatni is nagyon jó őket. Anyukám szokott bazsalikomot vetni őszirózsa közé, és azzal is köti csokorba. Próbáld ki, fantasztikus látvány, főleg a vörös levelű bazsalikom.
Idén én is vetek végre rucolát :), tavaly nem jött össze.
Rebarbarát pedig még sosem ettem, azt is pótolnom kell. :)

Zsuzsa írta...

Gyönyörű a kertetek! Tegnap hallottam, hogy a mentát nem lehet magról szaporítani (2 cserépbe vetettem, és meg sem moccan), a KÉK (http://kozossegikertek.hu) tegnapi szemináriumán többen elmondták, hogy a vásárolt rozmaring, menta, bazsalikom...kipusztult náluk. A rebarbara a németek kedvence, és a szörpöt ismerem...pitét nem ettem, de biztosan az is finom. És én is csak a zöldet ismerem....mindig meg is lepődök a piros változaton...Majd számolj be hogyan állnak a dolgaitok, mi virágzik, érik....nagyon érdekel :-)

florentine írta...

Eszter, a bazsalikomom olyan, de olyan pici, és olyan kevés, hogy még csak én látom:-). Most kapott esőt, úgyhogy van remény, de hogy én mikor kötöm őszirózsával (kel már az is) egy csokorba, azt nem tudom! De tetszik az ötlet, megjegyzem!
Én a mentával és a citromfűvel vagyok így, szép és szeretem, főleg az illatát, de a mentából még a teát se tudom meginni, nem hogy ételbe tegyem, a citromfű pedig főzéssel szerintem a lényegét veszíti el, úgyhogy ezek azok, amik csak díszítik a kertet.

Zsuzsa, úgy tervezem, idén több lesz a kert, úgyhogy jönnek a hasonló bejegyzések. A vásárolt fűszernövények nagyon kutyák. Egyrészt a bevásárlóközpontokban kaphatót szerintem nem azért árulják, hogy azt bárki kiültesse, így még a fajta is más, üvegházban, fóliasátorban szó szerint búra alatt termesztik, aztán kikerül onnan és kamionba szállítják, ha ezt túléli, akkor a polcra kerül, ott meg általában meg sem öntözik. Persze néha szerencséje van az embernek és megmarad, de kisebb csoda, ha kiültetve életben marad. Ja, és a tuti tápoldatok, amikkel felturbózzák, az is számít, ezek már igényelnék, de otthon általában már nem kap.
A rozmaring meg a bazsalikomhoz hasonlóan egy kényes virágszál, csak a bazsalikom egynyári, a rozmaringtól meg elvárná az ember, hogy átteleljen. Piacon, kertésztől kell venni ilyen növényeket, annak van esélye szerintem. Sok éve kertészkedem Anyukám mellett, ő kifejezetten szereti és van hozzá érzéke, de neki se jön mindig minden össze, olyan, mint nekem a kötés, csak itt a bontás helyett a következő évben újra lehet próbálkozni.