ezért is halogattam
olyan sokáig. Hogy miért? Mert annyira személyre szabott, hogy sokszor
éreztem úgy, ezzel az információhalmazzal nem tud más mit kezdeni. Vagy
mégis? Vagy az is jó, ha összefoglalom magamnak és leírom, hogy lássam,
hol is tartok? Legyen!
Funkcióváltás/selejtezés
Nagyon sok apró pontja van az otthonomnak, amit nemcsak átnéztem és selejteztem, de próbáltam tematikájában is átszervezni.
Fűszerpolc:
az elmúlt évek gyűjtögetésének köszönhetően elég sok apró üveget
gyűjtöttem össze és apránként ezekbe az üvegekbe kerültek át a fűszerek.
Átnéztem a meglévőket, pár üveget kivettem, mert nem használt fűszerek
voltak benne (kb. 5 üveg), és csak egy új, az őrölt babérlevél került a
repertoárba. A ritkábban használt fűszereket újabban nem teszem üvegbe,
így ezek kevesebb helyet foglalnak (a képen jobbra fent).
Március elején kikerült a
házból egy hatalmas szekrény (inkább szekrénysor), a helyére egy
feleakkora került, ezt persze egy újabb alapos selejtezés előzte meg.
Átrendeztem
a mosogató alatti részt, mert kaotikus volt a helyzet. Már csak két szemetes (vegyes és papír) és
tisztítószerek vannak ott. Átlátható, rendezett lett a végeredmény, az
egyebek új helyre költöztek (kuka, pince).
Decemberben
kikerült a fürdőszobából egy szekrény (szekrénynek tűnő tárgy),
helyette lett egy komód (ami szép is), jóval nagyobb, most minden olyan holmi belefér,
aminek a fürdőszobában a helye (vagyis hely szabadult fel máshol).
Sok
ilyen hely van, apró pontok, de fontosak, hiszen naponta szembesülök
velük, és mindig van egy soron következő, aminek az átalakítását
tervezem.
Amit tudok,
előkészítek, főleg a reggeli feladatokhoz, nekem ez a gyenge pontom.
Este dobozolom a másnapi ebédet, szétszedem a kávéfőzőt és a mosogató
szélén hagyom, hogy reggel már csak tölteni kelljen. A reggelit ha lehet, előkészítem. Kora reggeli
sütéshez (vagy bármi más feladathoz) kikészítem, amit csak lehet:
hozzávalókat kimérem, gépet előveszem, tepsit előkészítem. Nekem ez nagyon bevált, időt és főleg: sok-sok energiát spórolok meg
vele.
BuJo/naptár/háztartási napló
Korábban tervezőt,
határidőnaplót nem használtam, egyértelmű volt, hogy ezen változtatnom
kell. A Pinterest rengeteg ötletet ad, de valahogy minden út a Bullet
Journalhoz vezet (itt egy alapos cikk ami bemutatja). Az alapvetésével, miszerint minden egy helyen legyen,
nem értek egyet, úgyhogy én két részre bontottam, a táskámban hordok egy
apró határidőnaplót (napi dolgok, határidők, elintézendők, hivatalos
ügyek, bevásárlás) és bevezettem egy háztartási tervezőt, ami viszont a BuJo
elvein alapul.
Ebben szedtem össze külön-külön listában a jelszavakat, a családi alkalmakat (névnap, születésnap, évforduló), hosszútávú terveket (házzal kapcsolatos javítás, alakítás, tervezett nagyobb vásárlások), takarítási feladatokat. A havi tervező részbe beírom az aktuális hónapra tervezett feladatokat, menüötleteket és minden hónapban megnézem, a következő hónapban milyen családi alkalomra lehet számítani, illetve van-e ott már valami fontos feladat.
Ebben szedtem össze külön-külön listában a jelszavakat, a családi alkalmakat (névnap, születésnap, évforduló), hosszútávú terveket (házzal kapcsolatos javítás, alakítás, tervezett nagyobb vásárlások), takarítási feladatokat. A havi tervező részbe beírom az aktuális hónapra tervezett feladatokat, menüötleteket és minden hónapban megnézem, a következő hónapban milyen családi alkalomra lehet számítani, illetve van-e ott már valami fontos feladat.
Sokkal hatékonyabb, mint gondoltam. Rengeteg apró, sokáig halogatható feladat már időben elkészül.
Digitális szemét
Ez
korábban reménytelen feladatnak tűnt, de itt is nagyrészt a nem növelem
tovább a szemetet taktikát alkalmazom. A gmail-ben felcímkéztem a
leveleimet, így most tematikusan csoportosítva tárolom, és jóval többet
törlök, mint korábban. Az asztal tartalmát átnéztem és mappába
rendeztem. A letöltött fájlokat rendszeresen törlöm, így már ez a rész
is átláthatóbb. A fényképeknél is letöltéskor erősen szelektálok, mert a
régiekből törölni szinte reménytelen. Már most jobb a helyzet, mint
reméltem.
Lesz még pl. időgazdálkodás, ruhatár, fontossági sorrend. Hozom, ha érdekel bennetek!
4 megjegyzés:
Ráéreztél az életmódszervezés témára!
Nagyon jól csinálod, mert magadhoz igazítod.
Érdekel, ahogy írsz, örülök, ha lesz folytatás.
És köszönöm!
Este még elolvasom az említett BuJo cikket is.
Elárulom, hogy én is megtartom (!) a nekem tetsző
kis üvegeket.
hozzad, érdekel! szeretem mások tapasztalatait, ötleteit olvasni. sokat tanulok belőle. újabban ezért beléptem két facebook csoportba is :) a bútorfestős után, amit éppen te javasoltál.
Kati, köszönöm szépen! Szerintem csak úgy lehet, hogy az ember mazsoláz, hiszen mindenki más típus, az életvitelünk, munkánk, feladataink szintén, egy sablon nem alkalmazható mindenkire, és ez is adja a nehézségét, nehéz egyénre szabni ezt a sok ötletet.
Éva, hozom :-) A facebook csoportok tényleg jók, sokat tanulok és sok ötletet gyűjtök ott én is.
Megjegyzés küldése