2015. november 27.

A mák már akkora,

hogy kilátszik a földből. Nem viccelek, egyeléskor csak gugolva láttam a szálakat, most meg már az ágyás szélén állva is látszik a sor. Hogy ez mire elég, meglátjuk. Tavaly januárban ekkora volt (és nem decemberben nőtt meg, az biztos).

Az articsóka viszont gyönyörű! A nyáron alig nőttek valamit, de ősszel úgy belehúztak, hogy mára hatalmas, élénkzöld bokrokká fejlődtek, a sok tagolt levél széle pedig ezüstösen csillog. Mindez egy novemberi kertben, ahol már csak lombjukat vesztett bokrok, fák, felásott föld és gizgazos részek váltják egymást. Sajnálom, hogy nem volt nálam a fényképezőgépem.

Sóska már kevés, spenót viszont bőven volt egészen mostanáig, meg borsmustárt, tárkonyt és kaprot is lehetett még szedni. A tavasszal átültetett zsálya is megerősödött. 


A virágok közül pár kisebb* bársonyvirág tartotta magát egészen idáig. Lehet, jövőre vetek a nyár végén, mert már csak ez, és a margaréta virágzott az előkertben. A rózsák közül a  narancssárga hozott még egy-egy virágot, de ki már csak a vázában nyílt.

A nyáron a sok szépség között alig látszott az oroszlánszáj, most pedig ez az egyetlen színfolt a hátsó kertben. 


*a nyári csenevészek

8 megjegyzés:

Névtelen írta...

Kedves Florentine,
ha csak egy virágja is szétszórta a magját, a bársonyvirág tavasszal magról ki fog hajtani, és akkor vetned sem kell, elég lesz szétültetni a palántákat.
Az utóbbi egy hét kivételével nagyon kedvező idő volt a növényekre nézve: nálam piroslik a kertben eper (!), virítanak a magról mindenütt kinövő kisfejű árvácskák, szirmot bontott a viharvirág (és sajnos rögtön utána el is fagyott), és nyílik a fű között a százszorszép. A krizantémokat nem is említem, annak most van itt az ideje. Nem tudom, kelkáposztát (vagy annak azt a szép színes változatát, amit nyáron kell vetni) ültettél-e: meglepően jó a díszítőereje, és csak leszed belőle pár levelet az ember az ebédhez, a tő meg, mintha mi sem történt volna, hozza az újabbakat. Idén próbáltam ezt először, de már látom, hogy ezentúl minden évben így lesz... :)
Üdv,
Juli

florentine írta...

Juli,
igen, ez egy különleges ősz! A kertben virágzik az ibolya, az utcánkban kinyílt egy fiatal aranyeső (az enyém öreg, az nem). Ja, és tényleg, epret is találtam, csak a mákom csünt...
Meglátom, hogy kel a bársonyvirág, az idei év volt az első, ezt palántáztam, és kiültetés után elszórtam még a maradék magot, annyira tetszett a sok szép tő. Hát, itt nem egy szórta el a magját... Azért remélem, túlzásokba se esik, a kakukkmák pl. rémes, annyi kel, hogy minden mást elnyom. Idén úgy szabadítottam ki alóla (ez kb. három gyomlálást jelent) az estikét.
A viharvirágot nem ismertem név szerint, most utánanéztem, nagyon szép, jövőre megpróbálkozom vele én is. A kelkáposztával is nagyon jó ötletet adtál, azt nyersen is nagyon szeretem. Terveztem már egyébként, de eddig nem került rá sor. Szeretem, hogy olyan változatos.
Köszönöm a sok ötletet :-)

Névtelen írta...

Nagyon szívesen, sőt örömmel! :)
Szenvedelmes kertészek (lásd: http://moly.hu/konyvek/karel-capek-a-szenvedelmes-kertesz) tartsanak csak össze... ;)
Juli

florentine írta...

Hű, kedden megyek könyvtárba, ezt megnézem :-D

Jucus írta...

De szép az az oroszlánszáj! Nem is tudom, mi lesz velem a hosszú télen, ha majd nem látok virágot! :o) Hiányozni fog!
Ma dobtam ki a vázából én is az utolsó rózsa szálakat.
Az én mákom is kikelt! :o) Ha Carlos ki nem ugrálja, lesz belőle...vagy egyeli? :o)

florentine írta...

Jucus, február végéig nézegetjük az idei képeket, onnantól meg már jönnek a sziklevelek :-)

MrsYarnart írta...

hihetetlen, milyen szép az őszi-téli kert is. nálunk a körömvirág is soká tartja magát. én azért élvezem, hogy ilyenkor több idő jut a kézimunkára. régen kötöttél valamit! és horgolást sem nagyon láttam mostanában nálad :)

florentine írta...

Éva, egy zoknit kötök időtlen idők óta, de most már be kellene fejezni. A kert pedig: ha nem lenne egy kis pihi, a tavaszi lendületem se lenne ekkora, az biztos!